Клуб любителей автомобиля
http://gaz3102.ru/forum/

про любовь - ГАЗ 3102 1986г
http://gaz3102.ru/forum/viewtopic.php?f=22&t=4575
Страница 3 из 12

Автор:  Borodin [ Пт мар 30, 2018 22:29 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

The bumpers have been cleaned and some rusty pieces have been replaced. In end, I have decided to use a very simply method for anticorrosive protection – grease.

The “original” bumpers nicely illustrated the durability of two different methods of protection.
- One element was covered in a thick layer of grease. Whether this was originally intended as anticorrosion protection, or whether it was oil spills from the car – that I don’t know. However, under the grease, the chrome was in nearly perfect condition, even after many years.
- Another element was covered by some old varnish (I don’t know how old – maybe 10 years, maybe 20…). It is clear that it was not very durable and it started peeling off, and rust is appearing. Admittedly, a modern 2K-protection is much better, and they cannot be compared to the old products.

However, I liked to idea of using the simple method of anticorrosion grease, even if it is a bit messy to touch. Also, I then asked a company (timemax.de) how they usually protect the chrome of their old-timers that they restore. Response was that they use anticorrosive grease. So my decision was clear - I removed any rust mechanically as much as possible, and then painted the inner part of the bumpers with a nice layer of anticorrosive fat (“timemax 2000”).

Бамперы были очищены, а некоторые ржавые куски были заменены. В конце концов, я решил использовать очень простой метод антикоррозионной защиты - смазки.

«Оригинальные» бамперы хорошо иллюстрировали долговечность двух разных способов защиты.
- Один элемент был покрыт толстым слоем жира. Было ли это изначально предназначено как антикоррозионная защита, или это были разливы нефти из автомобиля, - которые я не знаю. Однако, под консистентной смазкой, хром находился в почти идеальном состоянии даже спустя много лет.
- Еще один элемент был покрыт каким-то старым лаком (я не знаю, сколько лет - может быть, 10 лет, может быть, 20 ...). Понятно, что он был не очень прочным, и он начал отрываться, и появилась ржавчина. По общему признанию, современная 2K-защита намного лучше, и их нельзя сравнивать со старыми продуктами.

Однако мне понравилась идея использования простого метода антикоррозионной смазки, даже если это немного грязно. Кроме того, я затем спросил компанию (timemax.de), как они обычно защищают хром своих старых таймеров, которые они восстанавливают. Реакция заключалась в том, что они используют антикоррозионную смазку. Поэтому мое решение было ясным - я как можно больше удалил любую ржавчину, а затем нарисовал внутреннюю часть бамперов красивым слоем антикоррозионного жира («timemax 2000»).

Posted after 30 minutes 44 seconds:
Also, the underbody coating has been completely removed. First, most of the old underbody coating was removed mechanically (took me many, many days of dirty work). Then, the remaining black cover on the metal was removed by dry ice blasting. This took about 8 hours, and 200 kg of dry ice/carbondioxide. Incredible noisy.
The dry ice cleaning left a thick layer of dust everywhere… on the car, in the wash room. The guy who rented out his wash room for one day told me afterwards: “I will never again use this wash room for dry ice cleaning”. Such was the mess! Now the underbody is completely clean and ready for a new underbody coating. First, front and rear axles and suspension require more work.

Кроме того, покрытие днища полностью удалено. Во-первых, большая часть старого покрытия днища была удалена механически (заняла много, много дней грязной работы). Затем оставшуюся черную крышку на металле удалили сухим льдом. Это заняло около 8 часов и 200 кг сухого льда / карбонсодержания. Невероятный шум.
Очистка сухого льда оставила толстый слой пыли всюду ... на машине, в комнате для стирки. Парень, который в один прекрасный день снял свою умывальную комнату, сказал мне: «Я больше никогда не буду использовать эту уборную для сухой очистки льда». Таков был беспорядок! Теперь нижняя часть кузова полностью чистая и готова для нового покрытия днища. Во-первых, передняя и задняя оси и подвеска требуют больше работы.

Вложения:
Комментарий к файлу: "Original" part, covered by an old varnish (peeling off, rust appearing)

Комментарий к файлу: Original part, covered in some kind of old grease
IMG_1742.JPG
IMG_1742.JPG [ 69.79 КБ | Просмотров: 8663 ]
Комментарий к файлу: Under the grease, chrome appears in nearly perfect condition.

Комментарий к файлу: The end-parts of the bumpers in not-so-good-condition were covered under a layer of anticorrosive grease "timemax 2000".

Комментарий к файлу: Same for the center part of the bumper- again covered under grease, as it was before.

Комментарий к файлу: Getting ready for dry ice cleaning.

Комментарий к файлу: 200 kg of CO2 are needed.

Комментарий к файлу: At the end, a clean underbody but a thick layer of dust on the Volga.

Комментарий к файлу: The owner of the wash room was not very happy. Everything was covered by a thick layer of good old Soviet underbody protection...


Автор:  Andy [ Сб мар 31, 2018 00:22 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Borodin писал(а):

The guy who rented out his wash room for one day told me afterwards: “I will never again use this wash room for dry ice cleaning”.

OMG... I'm We are understanding him! You are the heroes, and I coudn't tell who is better. I'm never mind to use dry CO2 for these operation! 200 kg CO2... You are "good crazy!" :)
Good luck! ;)

Автор:  Borodin [ Вс июн 03, 2018 12:56 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

This weekend I replaced the noise isolation in the engine compartment. To that end, I needed to know whether modern material would absorb noise in a similar way like the existing material.
Specifically, I wanted to know how the material from ADMS (https://www.adms-shop.de/daemmschaum-ca ... m-411.html) compares to the existing original isolation.
To that end I made little test.
On one side, I placed a phone generating sound at different wavelengths (250 Hz, 500 Hz, 1kHz, 2kHz). On the other side, I placed a phone that measured dB.
In the middle, I placed the two different isolations, and for comparison, no isolation.
The test is of course not very sensitive and certainly one could design much better and sensitive experiments. But for my purpose this was enough.

Result of this quick test:
250 Hz: 54 dB (no isolation), 50 dB (new material from ADMS), 50 dB (old material)
500 Hz: 58dB (no), 54 dB (new), 54 dB (old)
1kHz: 60 dB (no), 55 dB (new), 55 dB (old)
2 kHz: 59 dB (no), 54 dB (new), 56.5 dB (old)

Conclusion: the new material from ADMS seems to be as good as the existing old isolation. In the higher frequency range (2kHz), it even seems to be slightly better.
This experiment gave me reassurance that I could replace the current isolation with the product from ADMS.

В эти дни я заменил шумоизоляцию в моторном отсеке. С этой целью мне нужно было знать, будет ли современный материал поглощать шум подобным образом, как оригинальный заводский материал.
В частности, я хотел знать, как материал из ADMS (https://www.adms-shop.de/daemmschaum-ca ... m-411.html) сравнивается с исходной изоляцией.
С этой целью я сделал небольшой тест.
С одной стороны, я поместил звук создания телефона на разных длинах волн (250 Гц, 500 Гц, 1 кГц, 2 кГц). С другой стороны, я поместил телефон, который измерял дБ.
В середине я разместил две разные изоляции, а для сравнения - никакой изоляции.
Тест, конечно, не очень чувствителен, и, конечно же, можно было бы разработать гораздо лучшие и чувствительные эксперименты. Но для моей цели этого было достаточно.

Результат этого быстрого теста:
250 Гц: 54 дБ (без изоляции), 50 дБ (новый материал из ADMS), 50 дБ (старый материал)
500 Гц: 58 дБ (без ), 54 дБ (новый), 54 дБ (старый)
1 кГц: 60 дБ (без), 55 дБ (новый), 55 дБ (старый)
2 кГц: 59 дБ (без), 54 дБ (новый), 56,5 дБ (старый)

Новый материал из ADMS, похоже, так же хорош, как и старая изоляция. В более высокочастотном диапазоне (2 кГц) он даже кажется немного лучше.
Этот эксперимент дал мне уверенность в том, что я могу заменить текущую изоляцию продуктом из ADMS.


Вложения:




Автор:  aldeen [ Вс июн 03, 2018 22:14 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Borodin, заводская изоляция сделана во войлочной основе.

Borodin писал(а):

материал из ADMS
По описанию, внешнему виду является разновидностью вспененного полиэтилена (например, Пенофол, более или менее всем известный в России) с самоклеящейся стороной. Устанавливая над горячим коллектором я бы присмотрелся как она себя поведет. Вспененные полиэтилены максимум до +70 градусов, далее плавится начинают. Гореть, не горят, а именно плавятся.

Если все же изоляция не удовлетворит, то смотрите в сторону изделий из вспененных каучуков (например, K-flex).

Автор:  Borodin [ Вс июн 10, 2018 22:07 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

The rims have now been renewed (powder coating). The rim consists of 2 separate elements that are welded together. I am a bit unsure if the powder coating protects the very small gap between the two parts well enough or if should add some anti-corrosion grease there (red circle)...

Оболочки теперь обновлены (порошковое покрытие). Ободок состоит из двух отдельных элементов, которые свариваются вместе. Я немного неуверен, если порошковое покрытие достаточно хорошо защищает очень маленький зазор между двумя частями или, если нужно добавить антикоррозийную смазку (красный круг) ...

Вложения:




Автор:  Sha [ Пн июн 11, 2018 00:12 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

The wheels on your second photo have different ET:
1 2
3
4 5
for 1 and 3 it is +6, for the rest it is +16, so keep that in mind. I vote for putting wheels 1 and 3 on rear axle if possible.

As to your first photo the rust on wheels comes anywhere but the places you've marker red on the last photo. :) So IMHO no extra protection is needed.

Автор:  Borodin [ Пн июн 11, 2018 11:28 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Sha писал(а):

The wheels on your second photo have different ET:
1 2
3
4 5
for 1 and 3 it is +6, for the rest it is +16, so keep that in mind. I vote for putting wheels 1 and 3 on rear axle if possible.

As to your first photo the rust on wheels comes anywhere but the places you've marker red on the last photo. :) So IMHO no extra protection is needed.



Good points !! спаси́бо !

Автор:  Borodin [ Пн июл 09, 2018 21:28 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

I would be interested what you think… We have removed the roof liner and now I have also removed most of the underlying foam. The old glue/adhesive material sticks very strongly to the metal. I am wondering whether there is a benefit in scratching this off completely?
On the one hand, I prefer to have this ceiling clean. New material will probably adhere better? On the other hand, if I remove this entirely, I will leave scratches and damage the phosphate coating (maybe damaging the anticorrosive properties of the metal).
What do you think? And which material did you use for isolation in the roof?
Lastly, will the roof liner from GAZ 24 fit in GAZ 3102?

Мне было бы интересно, что вы думаете ... Мы сняли облицовку крыши, и теперь я также удалил большую часть лежащей под ней пены. Старый клей / клейкий материал сильно прилипает к металлу. Мне интересно, есть ли польза от полного устранения этого?
С одной стороны, я предпочитаю, чтобы этот потолок был чистым. Новый материал, вероятно, будет лучше соответствовать? С другой стороны, если полностью удалить это, я оставлю царапины и повредит фосфатное покрытие (возможно, повреждая антикоррозионные свойства металла).
Как вы думаете? И какой материал вы использовали для изоляции в крыше?
И, наконец, будет ли крыша ГАЗ 24 подходить к ГАЗ 3102?

Вложения:




Автор:  aldeen [ Пн июл 09, 2018 21:56 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Borodin писал(а):

Старый клей / клейкий материал сильно прилипает к металлу. Мне интересно, есть ли польза от полного устранения этого?
Определенно есть. на своей машине я оставил потолок без покрытия. Особой звукоизоляции штатный поролон не добавляет. Больше защищает от эффекта "барабана", если по крыше стучать либо капли дождя. Вчера попал под ливень и особого дискомфорта не заметил. Порекомендовал бы использовать самоклеющийся материал на основе вспененного полиэтилена или каучука. Изоляция на основе полимерного битума будет пахнуть при нагревании на солнце.
Borodin писал(а):

С одной стороны, я предпочитаю, чтобы этот потолок был чистым. Новый материал, вероятно, будет лучше соответствовать? С другой стороны, если полностью удалить это, я оставлю царапины и повредит фосфатное покрытие (возможно, повреждая антикоррозионные свойства металла).
Коррозия там не страшна, т.к. нет доступа влаги. Царапины можно подкрасить локально.
Borodin писал(а):

И, наконец, будет ли крыша ГАЗ 24 подходить к ГАЗ 3102?
Не могу найти в каталоге деталей ее номер. Если учитывать форму крыши 3102 родом от 24, то, да, должна подойти.

Google translate
Borodin писал(а):

The old glue / sticky material strongly adheres to the metal. I'm wondering, is there any benefit of completely eliminating this?
Definitely there. on my car I left the ceiling uncoated. Special insulation is not added to regular foam. More protects from the effect of "drum", if the roof pounding or raindrops. Yesterday I fell into a shower and did not notice any special discomfort. Would recommend using a self-adhesive material based on foamed polyethylene or rubber. Insulation based on polymer bitumen will smell when heated in the sun.
Borodin писал(а):

On the one hand, I prefer that this ceiling be clean. The new material will probably be better matched? On the other hand, if I completely remove it, I will leave scratches and damage the phosphate coating (possibly damaging the anticorrosive properties of the metal).
Corrosion there is not terrible, because no access to moisture. Scratches can be tinted locally.
Borodin писал(а):

And, finally, will the roof of the GAZ 24 approach the GAZ 3102?
I can not find the part number in the parts catalog. If you take into account the shape of the roof 3102 from the 24, then, yes, it should come up.

Добавлено спустя 4 минуты 33 секунды:
Можно попробовать восстановить исходную крышу путем химчистки и локального ремонта.
Судя по фото, она в весьма неплохом состоянии.


You can try to restore the original roof by dry cleaning and local repair.

Judging by the photos, she is in very good condition.

Автор:  Borodin [ Вт июл 10, 2018 15:16 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Спасибо, Aldeen. Даже с английским переводом - очень внимательный. Я изучаю очень интересный лексикон здесь. Если бы я знал уже в 1995 году, когда учился в Москве, я бы попросил моего учителя читать со мной технические руководства, а не стихи...

Автор:  Borodin [ Вс сен 30, 2018 23:04 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

The work on the underbody is mostly complete. I have made some pictures (original condition/after dry ice cleaning/after restoration). The underbody coating consists of 4-5 layers. TimeMax Paint repair (1-2x), then TimeMax Colour (3x), grey and black alternating.

Вложения:






Комментарий к файлу: Making doors ready for re-assembly and final coating.


Автор:  aldeen [ Вс сен 30, 2018 23:31 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Хорошее состояние! Вот, что значит другой климат....

Автор:  Borodin [ Пн окт 01, 2018 22:39 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Some more pictures, this type "not so good condition"... Location of the rust there is not surprising.

Posted after 9 minutes 19 seconds:
And may I ask a question: in the lid of the cargo bay, there is a little piece of paper. Does anyone know in which context this paper was placed there?
Могу я спросить вас: в крышке грузового отсека есть маленький кусочек бумаги. Кто-нибудь знает, в каком контексте этот документ был помещен туда?

Вложения:




Комментарий к файлу: в крышке грузового отсека есть маленький кусочек бумаги...


Автор:  aldeen [ Пн окт 01, 2018 22:49 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Borodin писал(а):

"not so good condition"

Вы ошибаетесь :bj: . На фото, представленных Вами, обычные "родовые" болячки данного автомобиля.
Для своих лет отличное. Машины первых выпусков редко доходят до наших дней в подобном виде.

Добавлено спустя 9 минут 25 секунд:
Borodin писал(а):

And may I ask a question: in the lid of the cargo bay, there is a little piece of paper. Does anyone know in which context this paper was placed there?

На заводе этот листочек клеился всегда. На нем было написано название краски, которой покрашен авто.

Автор:  Borodin [ Пн окт 01, 2018 23:02 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

aldeen писал(а):

Borodin писал(а):

"not so good condition"

Вы ошибаетесь :bj: . На фото, представленных Вами, обычные "родовые" болячки данного автомобиля.
Для своих лет отличное. Машины первых выпусков редко доходят до наших дней в подобном виде.

Добавлено спустя 9 минут 25 секунд:
Borodin писал(а):

And may I ask a question: in the lid of the cargo bay, there is a little piece of paper. Does anyone know in which context this paper was placed there?

На заводе этот листочек клеился всегда. На нем было написано название краски, которой покрашен авто.


Спасибо! Это именно то, что я сказал парню, делающему сварку :-) Я сказал ему, «это может быть хуже» ... Не уверен, верил ли он мне :-)

Для листка бумаги: я вижу упоминание «Яролславского». Кроме того, похоже, число «1998». Я считаю, что это не может быть годом автомобиля, но может быть, индекс цвета, который использовался?

Автор:  aldeen [ Пн окт 01, 2018 23:03 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Вложение:



Добавлено спустя 43 секунды:
Borodin писал(а):

число «1998»
З - заказ. 1998 - номер заказа в типографии, где они печатались.

Автор:  Borodin [ Пн окт 01, 2018 23:06 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Aldeen -- Ваши знания просто потрясающие!!!

Автор:  aldeen [ Пн окт 01, 2018 23:09 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Вложение:
2018-10-01_23-09-09.png
2018-10-01_23-09-09.png [ 2.69 КБ | Просмотров: 8312 ]

:al: ;)

Автор:  Borodin [ Пт дек 07, 2018 16:46 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Doors are now ready to be attached to the car. This is the task for the next weekend... Once the doors are on, we'll do the painting.
Теперь двери готовы к подключению к автомобилю. Это задача на следующий уик-энд ... После того, как двери будут включены, мы ее покрасим.

Вложения:


Автор:  tag [ Пт дек 07, 2018 23:15 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Borodin what materials do you use for painting?

Автор:  Borodin [ Пн дек 10, 2018 18:24 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Dear tag:

- All metal putty: 4CR 2040
- Soft putty: 4CR 2350
- Filler (2K-HS): 4CR 4205
- Black coating: DuPont (but I don't have the details ready at hand)
- Clear coating: 4CR 7235

Автор:  tag [ Пн дек 10, 2018 18:55 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Borodin tnx!

Автор:  Borodin [ Чт янв 31, 2019 11:35 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Metal works completed, preparatory works for painting nearly complete. Now it is time to move to the painter's shop...

Вложения:



Автор:  aldeen [ Чт янв 31, 2019 11:40 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Приборную панель надо было снять! Повредить ее или закрасить при покраске можно легко :ac:


The dashboard had to be removed! It is easy to damage or paint it when painting.

Автор:  Borodin [ Чт янв 31, 2019 12:49 ]
Заголовок сообщения:  Re: про любовь - ГАЗ 3102 1986г

Yes, indeed. The dashboard anyway has cracks (due to Sun/UV probably). Unfortunately I may have to replace this :-(
I was hoping to spare this additional work but it looks like it cannot be avoided.
Alternatively, do you have any ideas how a crack in the dashboard could be fixed?

Да, в самом деле. панель приборов в любом случае имеет трещины (вероятно, из-за солнца / ультрафиолета). К сожалению, мне, возможно, придется заменить это :-( Я надеялся сохранить эту дополнительную работу.
В качестве альтернативы, у вас есть идеи, как можно исправить трещину в приборной панели?

Страница 3 из 12 Часовой пояс: UTC + 3 часа
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/